top of page

הוצאה או החלפת שתלים בשדיים

עודכן: 10 ביולי 2023

לנשים רבות שתלי סיליקון בשדיהן. אם זה בגלל ניתוח אסתטי כגון הגדלת שדיים או הגדלה והרמת שדיים, ואם זה בגלל ניתוח לשחזור שדיים או לתיקון עיוות או א-סימטריה בשדיים. בשלב כלשהו יהיה צורך (או רצון) להוציא את השתלים.


בנקודת הזמן הזו יכול לעלות חשש מאיך ישתנו השדיים אחרי הוצאת השתלים ומה תהיה צורתם החדשה, כיוון שצורת השדיים יכולה להשתנות באופן ניכר עם הסרתם. אך לעתים ניתן דווקא לנצל את ההזדמנות של הוצאת השתלים לשיפור מראה השדיים. מאוד תלוי בסיבה להוצאת השתלים ובמבנה השדיים כדי להחליט מה הניתוח המומלץ. נשקול ביחד אם להחליף בשתלי סיליקון חדשים או להחליף את השתלים בשומן עצמי, או אפילו לארגן מחדש את רקמת השדיים ללא הוספת נפח כגון ניתוח הרמת שדיים. כך נוכל לשפר את הגזרה שלך עם מראה חזה צעיר ומרומם יותר גם אם קטן יותר.


סיבות להוצאת שתלים או החלפתם:

  1. בלאי של השתל – שתלים אינם מחזיקים לכל החיים וגם להם יש בלאי, בשלב מסוים בחיים מעטפת השתל יכולה להיקרע. השתלים של ימינו בטוחים מאוד ומכילים סיליקון שמזכיר במרקם סוכריית גומי, הסיליקון לא נשפך ומטפטף אך לאורך זמן חלקיקים קטנים של הסיליקון יכולים לנדוד לקופסית שעוטפת את השתל ואם עוברים שנים רבות מקריעת השתלים, הסיליקון יכול לנדוד אף לרקמות עמוקות יותר. אין היום המלצה להחליף את השתלים אחרי טווח זמן מסוים, אך כן מומלץ מעקב אחר מצב השתלים החל מ5 שנים לאחר הניתוח ואז כל שנתיים (באולטרסאונד או MRI) ואם יש סימנים לקרע של השתל מומלץ להחליפו.

  2. שינויים במראה השדיים לאורך השנים או תוצאת ניתוח שונה מהציפיות ורצון לשפר את התוצאה – השדיים יכולים לעבור שינויים רבים לאורך החיים גם לאחר ניתוח. הריונות, לידה והנקה, שינויי משקל, שינויים הורמונליים וגיל כולם משפיעים על צורה וגודל השדיים. בנוסף גם צורת השתלים יכולה להשתנות לאורך השנים. ניתוח החלפת שתלים אינו הליך סטנדרטי או שגרתי ויש להתאים אותו במיוחד למטרות ולרצונות המטופלת. לכן, ניתוח זה צריך להתבצע על ידי מנתח פלסטי בעל הכשרה וניסיון בכל סוגי ניתוחי השד, אסתטיים ושחזוריים. אני כאן כדי להקשיב למטרות ולרצונות של המטופלת ויחד נבנה תוכנית ניתוחית באופן ספציפי לטיפול בכל הנושאים.

  3. רצון להוציא את השתלים מהגוף בגלל חשש בריאותי - הרוב המכריע של הנשים עם שתלים בחזה אינן חוות תופעות כתוצאה מהשתלים. אך בשנים האחרונות הצטברו נתונים כי חלק קטן מהנשים שעברו הגדלת חזה מדווחות על שינוי בהרגשתן הכללית. מדובר בתופעות לא ספציפיות כגון עייפות, חוסר ריכוז, כאבי מפרקים, בלבול, יובש בריריות, נשירת שיער ותופעות נוספות. מצב זה קיבל את השם מחלת שתלי שדיים – Breast implant illness עם זאת אין הסכמה בעולם הרפואי ולא נמצא קשר מובהק בין השתלים לתופעה. קיימות עדויות מדעיות מוגבלות התומכות בקיומו של BII והתסמינים המדווחים על ידי נשים עם שתלים בחזה עשויים להיות קשורים למגוון גורמים אחרים, כגון הזדקנות, שינויים הורמונליים או מצבים רפואיים אחרים. ועדין, כמו כל דבר ברפואה, בהחלט תתכן תגובה לא רגילה לגוף זר שתגרום לתופעות השונות. חשוב להדגיש שחלק מהנשים אשר בחרו להוציא את השתלים חשו הקלה בתסמינים וחלק לא. מקובל במצב כזה להוציא את השתלים יחד עם הקופסית העוטפת אותן כדי להסיר את הרקמה שהייתה במגע עם השתלים. בשיטה זו יש מעט יותר סיכון לסיבוכים בזמן הניתוח ויש צורך במיומנות גבוהה וניסיון כדי לעשות את הפעולה בצורה בטוחה. במידה וזו הסיבה שבגללה את מעוניינת להסיר את השתלים אוכל לתת את כל המידע הרלוונטי בפגישת היעוץ, ונוכל לדבר על היתרונות והחסרונות בפעולה.

bottom of page